Psychosomatische fysiotherapie richt zich op de wisselwerking tussen lichamelijke klachten en het daarbij behorende gedrag en beleving. Er wordt uitgegaan van een bio-psychosociaal-model: lichamelijke, psychische en sociale aspecten zijn volledig met elkaar verbonden. Op elk vlak kan een verstoring ontstaan waardoor men uit balans kan raken.

Verschillende omstandigheden zoals hoog ervaren werkdruk, conflicten, verlies van dierbaren, ernstige ziekteprocessen etc. kunnen leiden tot deze klachten.

Psychosomatische klachten kunnen zich lichamelijk uiten in de vorm van onbegrepen vermoeidheid, duizeligheid, spier- en gewrichtspijnen, hoofdpijn, nek- en rugklachten, benauwdheid, druk op de borst, hartkloppingen, hyperventilatie, bekkenpijn en bekkenklachten, maag- en buikklachten; en/of psychisch zich uitend in een algeheel gevoel van onbehagen, lusteloosheid, angstig of onzeker zijn, somber en prikkelbaar zijn, veel piekeren, slaapproblemen of overmatig gebruik van voedsel, rookwaren, alcohol of medicijnen.

Tijdens de behandeling wordt u geleerd weer naar uw lichaam te luisteren en de reacties van uw lichaam te begrijpen. Afhankelijk van uw hulpvraag wordt gewerkt met bewustwordingstechnieken, ontspanningsmethoden, lichaamsgerichte interventies, cognitief gedragsmatige interventies, communicatiemethoden en stress management. Indien nodig of wenselijk kan  ook worden samengewerkt met andere deskundigen, zoals huis- en bedrijfsartsen, psychologen etc.

Marijke Beukers- van Erp is al sinds 2012 afgestudeerd als psychosomatisch fysiotherapeute. Zij zal samen met u aan de slag gaan om te onderzoek waar uw klachten vandaan komen en welke weg u zou kunnen bewandelen om weer in balans te komen.